کارنیوز

کارنیوز انتشار دهنده مقالات و اخبار روز کسب و کارها، شرکتها و استارتاپهای داخلی و خارجی میباشد

کارنیوز

کارنیوز انتشار دهنده مقالات و اخبار روز کسب و کارها، شرکتها و استارتاپهای داخلی و خارجی میباشد

کارنیوز انتشار دهنده اخبار روز کسب و کارها، شرکتها و استارتاپهای داخلی و خارجی میباشد

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

گاهی افراد بعداز رخنه‌ شغل فی مابین آگهی شغلی آیتم رویایی خود را پیدا می‌کنند البته برای قبولی باید در رای زنی مورد پذیرش قرار گیرند تا بتوانند شغل موردنظر را کسب کنند. ما در این نوشته ی علمی آموزش رزومه نویسی قصد داریم شما را با روش نوشتن رزومه شغلی درست آشنا سازیم با ما هم پا باشید.

اما برای موفقیت نیاز می باشد تا رزومه عالی را به صاحبکار نشان دهید تا مورد پذیرش قرار گیرد. درین در بین پرسشی به وجود می‌آید که به چه شکل می‌توان از در میان هزاران تقاضاکننده عالی موردتوجه کارفرما قرار گیرید و غالب شوید.

برای موفقیت می بایست رزومه شغلی قابل توجهی داشته باشید تا بتواند نظر کارفرما را به خود جلب کرده و شما نیز در فهرست پذیرفته شدگان قرار گیرد. 

رزومه شغلی چه چیزی است؟

قبل از اینکه وارد مقوله یادگرفتن طریق نوشتن رزومه شویم در آغاز می بایست مقدماتی را توضیح دهیم. به معنای حقیقی کلمه رزومه شغلی معرف شماست تا نشان دهد در قبلی چه رزومه کاری داشتید و چه طور فردی هستید. کارفرمایان عمدتا آن را از شما هنگام استخدام تقاضا می‌کنند تا جویا شوند آیا فرد مناسبی برای سمت شغلی موردنظر هستید یا خیر.

رزومه‌ها عمدتا باید بدون نقص نوشته شوند تا بتوانند معرفی کاملی از شما داشته باشند. در غیر این صورت ممکن است صاحب کار چندان آشنایی با شما پیدا نکرده و بخواهد جواب خود را به طرز دیگری بدست آورد. مدیران استخدامی اشخاصی هستند که با متقاضی اکثری رو به رو هستند و نمی‌خواهند به بررسی تک تک افراد بپردازند تا بتوانند آیتم مناسب را انتخاب کنند.

داشتن یک رزومه مناسب اطلاعات کافی به آنها خواهد بخشید و عملیات استخدام را سرعت خواهد بخشید. رزومه نشان از این دارااست که فرد متقاضی تماما میل به انجام شغل موردنظر داشته و اطلاعاتی را به مدیران استخدامی در سمت استخدام میدهد که ممکن است به طور عادی نتوان آنها را اذعان کرد.

در برخی از کشورها به جای رزومه از عبارت CV که مخفف کلمه Curriculum Vitae استفاده میشود. همچنین کارنامک نام دیگری می باشد که بر روی رزومه گذارده‌اند. یک رزومه کاری مناسب می‌تواند به صورت چاپ شده در حداکثر یک یا دو شیت و یا الکترونیکی در قالب فایلهای PDF و DOC باشد.

هنگامی که سخن از رزومه کاری می‌شود، سوال مهم این است که چه مواردی باید در رزومه گنجانده شود. چنانچه جستجویی در وبسایت‌های گوناگون نمائید به نمونه‌های متفاوتی از رزومه می‌رسید و این تنوع سبب ساز سردرگمی می‌گردد.

در تعریف و تمجید آن بایستی ذکر کرد، نوشته‌ای می باشد که پیشینه سوابق تحصیلی، مهارت‌های شغلی، تجربیات کاری و مهارت‌های فرد جویای کار در آن درج می شود. در واقع شرکت‌ها و بنگاه‌های گوناگون برای استخدام افراد، نیاز به نوعی پیش زمینه دارند تا بتوانند از در بین درخواست‌های جان دار مناسب‌ترین گزینه را انتخاب نمایند. از این رو نیاز به داشتن رزومه مناسب برای فرد تقاضاکننده فعالیت بسیار ضروری می باشد.

این نکته را هم بگوییم و برویم سر اصل نوشته‌ی‌علمی نحوه نوشتن رزومه به نوعی بایستی رزومه شغلی را معرف شما دانست که روشی سهل برای کسب اطلاعات شما از سوی مدیریت استخدامی یا همان کارفرماست. هیچ کارفرما یا مدیر استخدامی نیست که از شما رزومه‌ای درخواست نکند. بنابراین باید بدانید با چه طور کسانی رو به رو میباشید تا در اسرع وقت استخدام شده و دیگر نیاز نباشد به سراغ شغل دیگری روید.

طریق نوشتن رزومه برای استخدام

ما در این نوشته ی علمی قصد داریم نحوه نوشتن رزومه شغلی را برای شما شرح دهیم و از این رو شش مرحله را بایستی برای آموزش رزومه نویسی سپری نمایید.

انجام تحقیقات

اولی مرحله از موضوع نحوه نوشتن رزومه این می باشد که شما بایستی پیش از نوشتن رزومه سوالاتی که یک مدیر استخدامی ممکن می باشد از شما بپرسد را گردآوری کرده و متناسب با آن یک رزومه تولید فرمائید. تحقیقات جهت جمع آوری اطلاعات کامل پیرامون رزومه شغلی از اهمیت بخش اعظمی برخوردار‌است. براین اساس ایجاد یک رزومه شغلی صرفا به نوشتن نام و نام خانوادگی همپا با برخی جزئیات غیرمهم نیست. کارفرما یا رئیس استخدامی که این رزومه را مطالعه می‌کند عملکرد دارااست به جزئیات مهمی دست یابد. از این رو اهمیت داشته که پیش از نوشتن رزومه تحقیقات مورد نیاز را داشته باشید تا با آگاهی به ساخت و ساز رزومه بپردازید.

رزومه شغلی همانطور که از نامش پیداست، به آن معنا بوده که شما باید اطلاعات حقیقی از خود ارائه دهید. براین اساس نباید صاحبکار را متوجه دروغی نمائید. زیرا بدون تحقیقات نمی‌توانید رزومه دقیقی بنویسید که عاری از خلل باشد. دو‌مین مرحله از فراگیری رزومه نویسی پایین را درپی بخوانید :

استفاده از ایده

دومی مرحله از مورد طریق نوشتن رزومه این می باشد که کارایی کنید در نوشتن رزومه ایده و خلاقیت به خرج دهید. اما این ایده یا خلاقیت نباید موجب خواهد شد تا از اهداف بدور شده و موجب خواهد شد تا نتوانید رزومه خوبی را بنویسید. نوشتن رزومه استانداردهایی داشته که باید طبق آنها عمل گردد (منبع)، در غیر این صورت نمی‌توان به آن سود موردنظر دست یابید. بنابراین عملکرد داشته باشید از ایده خود و دیگران در نوشتن رزومه فایده گیرید.

بعضا ایده و خلاقیت‌ها موجب بهبود رزومه شده و این دستور در نهایت نظر صاحبکار یا مسئول استخدام را به خود جلب خواهد کرد و فرایند استخدام شما هم سهل وآسان می گردد. براین اساس نباید نسبت به ایده یا موارد این چنینی بی تفاوت بود.

ناگفته نماند ایده نباید در سطحی باشد که شما را از استانداردهای موردنظر به دور سازد، زیرا این امر موجب خواهد شد تا ایده بهره‌ای نداشته و تاثیری به درحال حاضر رزومه شما نداشته باشد. از این رو بهتر می باشد که دقت به ایده داشته و از آن در نوشتن رزومه الگوبرداری فرمائید. رزومه‌ها اسنادی هستند که به شما یاری می‌کنند بهتر به صاحب کار شناسانده شوید و در سود در حالتی‌که بدون نقص باشد، به سود خواهید رسید.

البته برای این قسمت می بایست به یکسری نکته اعتنا داشته باشید. ارتباط نه با سایر همکاران داشته باشید تا از طریق آنها کمکی بدست آورید. تلاش نمائید تعادل شغلی داشته و برای ساخت و ساز رزومه هزینه پایینی داشته باشید. رهبری تیمی برای ساخت و ساز یک رزومه عالی شغلی برعهده گیرید. یادگرفتن لازم را کسب کنید تا بتوانید برنده باشید. سومین مرحله از آموزش رزومه نویسی زیر را در ادامه بخوانید :

فهم مهارت ها

سو‌مین مرحله از موضوع شیوه نوشتن رزومه این می باشد که همت کنید برای تولید رزومه شغلی مهارت‌هایی که با آن مواجه می‌شوید را شعور فرمائید تا بهتر بتوانید یک رزومه بی نقص و جامع داشته باشید. مسئول استخدام توجهی بسیاری به رزومه شغلی شما دارد و چنانچه ناقص باشد مطلقا موجب عدم پذیر شما در کنار موردنظر میگردد و شاید این زمینه چندان خوشایند نباشد.

شغلی که رویای فعالیت در آن را داشتید، به دلیل رزومه شغلی ناقص از دست رفته می باشد. پس بهتر است پیش از اینکه چنین اتفاقاتی را شاهد باشید، مهارت‌ها را فهم و شعور کرده و رزومه عالی برای خود دست و پا نمایید تا از عدم پذیرش در شغل خاصی بدور بمانید.

افراد بسیاری به دلیل عدم دقت بدین قضیه چیره نبودند و تعدادی بار هم تلاش کردند آن را بهبود بخشند ولی چندان فایده نداشت. به هر حال فهم مهارت و تفهیم آن اهمیت بسیاری در ساخت و ساز رزومه شغلی دارااست.

تلاش فرمایید با مدیران ابداع گفتگویی داشته باشید، به طبع آنان امداد شایانی در این مورد خواهند کرد و شمارا نجات خواهند بخشید. چهارمین مرحله از فراگیری رزومه نویسی زیر را در ادامه بخوانید :

تخصص های خود را مطرح نمایید

چهارمین مرحله از مسئله طریق نوشتن رزومه این می باشد که یکی از مهم‌ترین بخش‌های رزومه ذکر تخصص‌های شماست. زیرا بدون بیان آن مطلقا نخواهید توانست معرفی درستی از خود ارائه دهید. مسئول استخدام به تخصص شما اهمیت فراوانی می‌دهد، به شکلی که هنگام رای زنی چنین پرسشی دارد که تخصص شما در چه مواردیست و از این روباید پاسخ کامل و قابل قبولی داشته باشید تا بتوانید خود را از این مرحله مشقت بار نجات دهید.

ولی مطرح کردن تخصص در رزومه یکی از موادتشکیل دهنده این نوشته ی علمی می باشد. مطرح کردن تخصص خود برای کارفرما یا همان مدیر استخدام اهمیت بالایی داشته زیرا به‌این صورت آشنایی بدون نقص‌تری با شما پیدا خواهد کرد و می توانید یک امتیاز مثبت هم از سوی کارفرما کسب کنید.

گفتنیست هر تخصصی شاید مناسب کارفرما موردنظر نباشد و تلاش نمائید چنانچه از تخصصی برخوردارید که مناسب شغل آینده شماست، به سراغ آن بروید.

به این ترتیب بسیار اساسی است که تخصص خود را در رزومه مطرح کنید تا صاحب کار یا مدیر استخدام آشنایی کامل و بی‌نقص با شما پیدا کرده و بتواند انتخابی روی شما داشته باشد. در کل در صورتی بخواهیم بعضا از ناحیههای تخصص برای مطرح کردن را نام ببریم به طبع فهرست تحت کاربردیست.

  • رئیس بی نقص
  • استراتژی های نیروی فعالیت
  • بهینه سازی بودجه
  • برنامه ریزی و پیش بینی فروش
  • رهبری تیم
  • مدیریت پروژه
  • رابطه ها مشتری و نگهداری
  • کانال های بازاریابی و فروش
  • مدیریت موجودی

رزومه زیبایی بسازید

پنجمین مرحله از موضوع شیوه نوشتن رزومه این است که ظاهر رزومه اهمیت اکثری دارد و درصورتی که رزومه شلخته و نامنظمی داشته باشید، مدیر استخدام یا کارفرما شاید توجهی به شما نداشته باشد و رزومه را کنار بگذارد. بنابراین باید دقت داشته باشید که چه رزومه‌ای از نظر ظاهری ساخت‌و‌ساز می‌کنید.

برخی مسئولان استخدام به ظاهر رزومه حساسیت داشته و در‌صورتی‌که با رزومه نامناسبی رو به رو شوند، حتما فرد را پذیرش نکرده و رزومه را رد خواهند کرد. شاید نباید بیان داشت که ظاهر یک رزومه در پذیرش نقش بخش اعظمی دارااست، اما بی تاثیر هم نیست.

بخصوص در صورتی‌که رزومه کاملی داشته باشید که فاقد ظاهری منظم می باشد، ممکن بوده از حیث صاحبکار چندان فرد مناسبی نباشید و نشان از بی نظمی شغلی باشد. البته در صورت وجود نظم در چنین رزومه‌ای نظر صاحبکار بسیار جلب گردد و در سود موفقیت شمارا پیرو خواهد داشت.

براین اساس چه خوب است چنانچه به این نکته هم توجه داشته باشید تا سربلند از مصاحبه بیرون بیایید. به این ترتیب باید به ظاهر رزومه موردنظر خود توجه داشته باشید و از کنار این آیتم عادی عبور نکنید. زیرا می‌تواند تاثیر بخش اعظمی در موفقیت شغلی شما داشته باشد.

مواردی که زیبایی رزومه شما را به‌دنبال دارد به شرح تحت است:

برای متن جمله اصلی از لیست بولتن یا تراز موجه به کار گیری نمایید.
از فونت ها و طرح های ساده استعمال نکنید.
از رنگ ها و تصاویر پرهیز کنید.
همیشه از لیست ها و ستون های گلوله ای برای “بخش های تخصصی” به کار گیری کنید.
در همه رزومه ها از یک قالب فایده گیرید.

نسخه برداری از نسخه فعلی

ششمین مرحله از موضوع طریق نوشتن رزومه این است که تلاش کنید از رزومه‌ای می‌نویسید، یک نسخه دیگر هم ساخت و ساز فرمایید تا آن را برای مورد ها ضروری به همراه داشته باشید. براین اساس تصاحب کردن نسخه برداری یا همان کپی برداری بسیار کاربردیست.

سعی فرمایید اسکن از رزومه در فعلا ساخت خود داشته باشید تا تعدادی نسخه به جای یک نسخه داشته باشید. این امر موجب خواهد شد در صورتیکه رزومه ابتدا از دست رفت، بتوانید از رزومه ثانویه سود گیرید و هرگز بدون رزومه مناسب نباشید.

براین اساس این بسیار اهمیت دارااست که نسخه برداری از روی رزومه اول داشته باشید تا هیچ زمان با قضیه حیف کردن رزومه مواجه نشوید. تبریک می‌گوییم. شما اصلی ترین مسائل مربوط به یادگرفتن رزومه نویسی را فرا گرفتید.

منبع : https://resumepro.ir/training/advanced-job-resume-writing/

https://bit.ly/30a75UH

  • ۹۹/۰۷/۰۷
  • محسن مینایی

رزومه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی